31 August 2011

Raya! *Special Edition*


Salam!


(Sambungan ENTRI INI)


Tahun nie aku raya dekat Alor Setar. So, harus lah aku dan family aku pergi beraya ke Istana Anak Bukit, Kedah. Selepas beraya dan bersalam-salaman dengan semua family di rumah, aku dan family aku pown bersiap lah untuk ke Istana.


Ce scroll bawah cket untuk melihat suasana di dalam Istana.


Pintu gerbang Istana Anak Bukit, Kedah.

Balai Penghadapan.

Sultan dan Sultanah Kedah.

Santapan diraja.









Di Istana, ada disediakan pelbagai jenis juadah raya untuk santapan kerabat diraja Kedah. Gambar makanan aku tak sempat ambil sebab ramai sangat orang. Nanti orang cakap aku 'peghak' plaks. Hahaha.


Tahun nie, aku dengan family aku hanya pergi makan dan jumpa saudara-mara yang laen je kat Istana. Tak sempat nak beraya dan bergambar dengan Sultan Kedah seperti tahun-tahun yang sebelum nie. Dan yang pasti tak dapat duet raya pown tahun nie kat Istana. Sebab orang beratur panjang gila. Tak caya? Ce tengok gambar kat bawah nie. Yang berdiri tue semua tengah beratur. Phewww.  =.="





Ramai jugak family aku yang complaint kenapa tahun nie TIBA-TIBA boleh jadi terlampau ramai. Rupa nyer ada orang yang bukan kerabat pown naek makan kat Balai Penghadapan nie. 


Ye lah. Memang lah semua orang boleh datang beraya kat Istana. Tapi, yang boleh naek sampai ke dalam nie cuma family-family je. Yang bukan family cuma boleh datang makan dekat khemah yang disediakan kat bawah je. Tapi tahun nie, aku tengok orang asing pown ada kat dalam nie. Pelik jugak aku. Macam mana ntah diorang boleh lepas dengan polis-polis yang jaga tue. Ayah aku cakap nasib je tue terlepas.  =.=" 










Selalu nyer, lepas balik dari Istana Anak Bukit, family aku akan gi Istana Raja Muda plaks. Tapi this year ayah aku cakap Istana Raja Muda tak buka. Sebab Raja Muda tak sihat. So, kitorang pergi beraya ke rumah saudara-mara yang laen je terus.


Ok lah. Sampai sini je lah cerita raya aku untuk hari raya pertama. Daa!  (^_^)


          

8 comments:

nafizah md padzin said...
This comment has been removed by the author.
TUNASYA said...

@nafizah md padzin
raya tahun depan boleh datang open house kat sini... =)

MuHaiMan said...

best giler raye dgn raja. dpt duit raye?

TUNASYA said...

@MuHaiMan
tak gi ambik pown...
sapa beratur dapat lah duet raya...
hehehe...

MuHaiMan said...

ohh, sultan kedah ur datuk ke?

TUNASYA said...

@MuHaiMan
datuk saudara je... =)

MuHaiMan said...

wah, untung larr.....

TUNASYA said...

@MuHaiMan
hehehehe... =)